Yoga


Om de katabolische processen af te remmen en het lichaam en geest sterk en krachtig te houden heeft Vedanta een methode ontwikkeld gebaseerd op 5 punten. De juiste manier van beweging is daar een belangrijk onderdeel van! Voldoende beweging zorgt voor het ‘doorsmeren’ van de gewrichten, spieren, kraakbeen en andere delen van het lichaam door het vergroten van de bloedcirculatie en de flexibiliteit. Er zijn ontelbare manieren ontwikkeld om te bewegen en je spieren te ontwikkelen door zich herhalende (mechanische) bewegingen en oefeningen. Een gespierd lichaam is niet per definitie een gezond lichaam. Gezondheid kan volgens Vedanta gedefinieerd worden als een status waarin alle organen perfect functioneren door een intelligente controle van de geest. Yoga beschouwt het lichaam als een middel van de ziel op haar pad naar ontwikkeling en de yoga houdingen of asanas zijn erop gericht om niet alleen het lichaam maar ook je mentale en spirituele capaciteiten te ontwikkelen.

Het grootste verschil tussen yoga en andere vormen van fysieke oefening is dat yoga (in tegenstelling tot veel van die andere ‘fitnessvormen’ waarbij door ruwe en zich herhalende bewegingen melkzuur aangemaakt wordt in de spieren waarna vermoeidheid of zelfs spierpijn gevoeld kan worden) erop gericht is om door middel van rustige en zachte bewegingen juist veel zuurstof in de spieren te brengen waardoor melkzuur (lees spierpijn) en/of vermoeidheid niet optreedt. Er zijn vele verschillende yoga stromingen.

Hatha yoga is gericht op asanas. Dit zijn houdingen waarin je komt en die je enige tijd aan houdt. Deze houdingen stimuleren de marmapunten. Er zijn diverse wetenschappelijke studies die het effect van yoga aantonen. Maar omdat je het beste zelf kunt ervaren wat yoga voor je kan doen geven we hier de zonnegroet weer. Hopelijk ervaar je dan zelf wat de diverse voordelen van yoga kunnen zijn.

Meer info



Mee doen?

Terugkerende wekelijkse lessen (ook losse lessen mogelijk of alleen af en toe mee doen):

Overige activiteiten:

  • Ontspanningsyoga: op vrijdag 6 april, 11 mei en 22 juni 2018 van 20.00 tot 22:00 uur met Josefien, de ideale start van je weekend!
  • Yoga & Meditatiedag: zaterdag 9 juni van 9.30 tot 16.00 uur met Marieke, ontspannen op zoek naar de innerlijke stilte die van nature al in iedereen aanwezig is maar waar je door de drukte van alledag soms moeilijk contact mee kunt maken.
  • Ontspanningsweekend: zaterdag 28 en zondag 29 juli 2018, vier de zomer met een heerlijk weekend waarin je je helemaal kan onspannen met Josefien en Roos
  • Zomer Yoga Weekend: zaterdag 11 en zondag 12 augustus 2018, vier de zomer in de Pelmolen met een heerlijk yoga weekend met Josefien en Roos
  • Yoga & Meditatiedag: zaterdag 25 augustus van 9.30 tot 16.00 uur met Marieke, ontspannen op zoek naar de innerlijke stilte die van nature al in iedereen aanwezig is maar waar je door de drukte van alledag soms moeilijk contact mee kunt maken.
  • Ontspanningsdag: zondag 26 augustus van 9:30 tot 17:00 uur met Josefien en Roos, ervaar zelf wat ontspanning voor jou, je lichaam en geest kan betekenen!Yoga & Meditatiedag: zaterdag 6 oktober van 9.30 tot 16.00 uur met Marieke, ontspannen op zoek naar de innerlijke stilte die van nature al in iedereen aanwezig is maar waar je door de drukte van alledag soms moeilijk contact mee kunt maken

NIEUW:

Meer informatie over onze cursussen kun je vinden op onze agenda en opvragen via het contactformulier.

Interesse om de vergaande resultaten van yoga op je lichaam en je gezondheid te zien. Kijk dan naar dit ontroerende en inspirerende filmpje of op deze Amerikaanse website naar opzienbarende resultaten die al op vrij korte termijn bereikt kunnen worden!